10 syytä investoida verkkosivuihin!

Onko verkkosivuilla vielä paikkansa vai pärjääkö yritys pelkällä sosiaalisen median tilillä? Entä jos asiakkaita on riittävästi, tarvitaanko verkkosivuja enää ollenkaan? Entä jos on uusi yrittäjä, jolla kuluja on muutenkin paljon, eikä tuloja vielä mistään, miksi kannattaisi hankkia verkkosivut?

On hyvä pysähtyä miettimään, minkä takia teemme jopa tuhansien eurojen investoinnin verkkosivujen rakentamiseen ja ylläpitoon. Miksi? Kannattaako se? Mitä haluat verkkosivuilla saavuttaa?

Jos nämä kysymykset arkarruttavat sinua, kannattaa lukea artikkeli loppuun.

1. Verkkosivut ovat edelleen yrityksesi tärkein markkinointikanava

Perinteiset verkkosivut eivät ole menettäneet merkitystään sosiaalisen median rinnalla. Itse asiassa luotettavien ja toimivien verkkosivujen merkitys vain kasvaa entisestään. Pelkkän somen varassa toimiva yritys jättää hyödyntämättä todella ison ja potentiaalisen ostajakunnan; ne, joilla on jo selkeä ostotarve ja jotka edelleen etsivät tietoa perinteisin menetelmin Googlesta. Voiko parempaa asiakasta olla kuin se, jolla on jo ostohousut jalassa?

Nykyaikaiset verkkosivut eivät ole enää kalliita, etteikö ne maksaisi itseään takaisin, mikäli sivusto on rakennettu hyvin ja ohjaat sivuillesi potenttiaalisia asiakkaita.

2. Verkkosivut palvelevat kävijöitään ympäri vuorokauden

Ihmiset hakevat tietoa netistä kaikkina aikoina pitkin päivää. Verkkosivut on mahdollista valjastaa myyjäksi, joka palvelee asiakkaita 24/7. Lisäksi verkkosivuille on mahdollista luoda erilaisia chatbotteja tai erilaisia yhteydenottotapoja, jonka avulla helpotat asiakkaan kontaktin ottamista missä ja milloin vain.

3. Verkkosivujen avulla jaat ostopäätöstä helpottavaa informaatiota

Verkkosivuille on mahdollista koota ostopäätöstä helpottavaa informaatiota liki rajattomasti; kuvia, tuotetietoa, blogitekstejä, asiakasarvioita, hinnasto, jne. Sinun ei tarvitse itse fyysisesti myydä asiakkaalle mitään. Tarjoat vain asiakkaalle kaiken mahdollisen informaation, mitä hän tuotteesta tai palvelusta tarvitsee.

Parasta tässä on, että joudut tekemään ison työn vain kerran: kirjoita materiaali, lisää se sivuille, luo helppo ostopolku ja sen jälkeen sinun ei tarvitse käyttää työaikaasi vastataksesi samoina toistuviin kysymyksiin. Jatkossa vain päivität tai lisäät infoa.

Edelleenkin iso osa varsinkaan pienyrittäjistä ei hyödynnä tätä mahdollisuutta, joten saat vahvan kilpailuedun.

4. Verkkosivut herättävät luottamusta

Pelkän sometilin varassa toimiminen välittää monien ihmisten silmissä kuvan harrastelijamaisuudesta. Pelkkä käsityöntekijä tai taiteilija saattaa pärjätä sometilillä, koska ihmisten silmissä ei osata välttämättä ajatella niitä aloja isona liiketoimintana muutenkaan. Mutta mitä ammattimaisempaa toiminta on, sitä tärkeämmäksi kunnon verkkosivut muodostuvat.

Kattavien tuote- ja palvelukuvausten lisäksi yritys voi nettisivuillaan julkaista referenssejään sekä asiakkaidensa kokemuksia. Myös erilaiset yhteistyöt toisten yritysten tai ihmisten kanssa kielivät luottamuksesta.

Kasvottomuus ei ole nykypäivää. Ihmiset ostavat toisilta ihmisiltä. Esittele rehellisesti itsesi ja mahdollinen tiimisi.

5. Verkkosivujen avulla on helppoa selvittää asiakkaan sijainti ostopolulla

Verkkosivustoasi on mahdollista kehittää pitkälle ja luoda sinne selkeä ostopolku. Ostopolku sisältää erilaisia tienhaaroja, jotka laittavat asiakkaan tekemään haluamiamme toimintoja, kuten ostamaan, jättämään tarjouspyynnön, liittymään sähköpostilistalle tai lukeamaan lisää blogitekstejä.

Näiden tiehaarojen avulla voidaan selvittää, missä vaiheessa ostopäätöstä asiakas on. He, jotka ovat vasta huomanneet ostotarpeen ja etsivät ongelmaansa ratkaisua, lukevat todennäköisesti lisää tietoa. Kun taas he, jotka jo tietävät tarpeen ja ratkaisun, mutta selvittävät vielä vaihtoehtoja, todennäköisesti ottavat yhteyttä kysyäkseen lisää. He, jotka tietävät mitä ovat ostamassa, selvittävät hintaa ja pyytävät tarjousta.

Jokainen asiakas jättää tietynlaisen digijäljen, jota voidaan analysoida ja sen tuloksena jatkokehittää vastaamaan paremmin asiakkaan tarpeita -> lopputuloksena lisää myyntiä ja tyytyväisiä asiakkaita.

6. Verkkosivut säästävät aikaa ja rahaa

Sometilit ovat loistava apuväline rentoon, lyhytkestoiseen viestintään, mutta pitkän ajan tehokkaaksi markkinointikanavaksi siitä ei ole. Somen käyttö on pääasiassa ihmisen vapaa-aikaa, joten väsynyt, sohvalle hyppäävä ihmisraato ei välttämättä jaksa tehdä siinä hetkessä isoja ostopäätöksiä, vaan selailee ennemmin hauskoja kissavideoita. Sinun yrityksesi ei siis kilpaile näkyvyydessä toisten vastaavien yrityksien kanssa, vaan suurin kilpailijasi saattaa olla rento hauskanpito. Sitä on paha päihittää.

Somessa näkyvyys on riippuvainen algoritmeistä, mutta jatkuvasti kasvavassa määrin maksullisesta mainostamisesta. Joudut siis laittamaan euroja tiskiin, jotta julkaisusi näkyy edes yrityksesi seuraajille. Lisäksi sisältö vanhenee nopeasti ja vanhoista päivityksistä on hankala etsiä informaatiota.

Verkkosivuille luomasi sisältö on pitkäaikaista ja jopa ajatonta. Sisäisen haun, kategorioinnin yms avulla kävijä löytää etsimänsä isostakin verkkosivustosta. Mikäli et poista sisältöä, tekemäsi artikkeli, tuote tms voi ponnahtaa googlen hakutuloksissa esiin vielä vuosienkin päästä ja olla silti ajankohtainen asiaa etsineelle ihmiselle.

Case: Yhdelle sivustolle luotu blogiteksti ehti olla 6 kk internetissä, jonka jälkeen sen bongasi mediatoimittaja Googlen hakutuloksista. Tämä blogiteksti aiheutti dominoefektin, jossa yrittäjä päätyi jokaisen Suomen suurimman median haastateltavaksi ja jopa Huomenta Suomen lähetykseen. Tämmöistä medianäkyvyyttä ei saa edes rahalla.

Voit myös luoda sisältöä niin paljon kuin haluat ja verkkosivustosi resurssit antaa myöten. Mikään merkkimäärä, kuvakoko tai videon pituus ei rajoita sinua.

Verkkosivuille eksynyt ihminen on myös todennäköisesti aidosti kiinnostunut yrityksestäsi ja palveluistasi, jolloin työsi ei ole mennyt hukkaan. Somessa maksat näkyvyydestä, jolloin mainoksesi saattaa näkyä sellaisillekkin, joita asia ei kiinnosta -> heität rahaa taivaan tuuliin.

6. Verkkosivut ovat ainoa kanava, joka on täysin sinun hallinnassa

Älä laita kaikkia muniasi toisen yrityksen omistamaan koriin! Oma verkkosivusto on ainoa alusta, jonka sisältöä ja toimivuutta hallitset täysin itse. Se on myös turvallisuutta lisäävä väylä asiakkaidesi suuntaan niin yksityisyyden ja asiakasdatan kannalta. Arkaluontoisia asioita ei koskaan pitäisi hoitaa sosiaalisen median sovellusten kautta, vaan asiakas tulisi ohjata käyttämään viestinnässä turvallisempia viestinnän muotoja, kuten yrityksen sähköpostia.

Case: Yritys käyttää asiakasviestinnässään Metan omistamaan Whatsapp-sovellusta. Ylhäällä lukee ”Viestit salataan”. Mutta Meta käyttää yksityisiä Whatsapp-viestien sisältöjä oman mainonnan algoritmin kohdistamiseen, jolloin Facebookkiin kirjautuva huomaa, että mainokset alkaa kohdentua viesteissä keskusteltujen asioiden mukaan. Voit kokeilla tätä myös itse!

Haluatko perustaa yritystoimintasi kaikkea myyntiä ja viestintää näin epäluotettavaan järjestelmään?

Verkkosivujen avulla sinun on mahdollista kerätä asiakkaistasi muitakin yhteystietoja kuin vain nimimerkki. Sähköpostiosoiteet tai puhelinnumerot ovat kultaakin kalliimpia. Jos sometilisi poistetaan, sinulla on kuitenkin edelleen mahdollisuus ottaa potentiaalisiin asiakkaisiin yhteyttä sähköpostin avulla. Ilman näitä tietoja, joudut aloittamaan kaiken markkinoinnin täysin nollasta.

Verkkosivuillasi voit vaikuttaa luomaasi sisältöön, etkä joudu rajoituksien tai sensuurin uhriksi. Arat aiheet kuten terveys, seksuaalisuus, ihmisoikeudet, sota ja ilmastonmuutos voivat olla hankalia markkinoitavia puoleettomuuteen pyrkivillä some-alustoilla. Pahimmillaan tämä voi johtaa tilin sulkemiseen sääntörikkomuksien vuoksi, vaikka periaatteessa et tee mitään väärin.

Verkkosivujen näkyvyyteen ei vaikuta algoritmit niin vahvasti, sillä sinulla on lukuisia eri mahdollisuuksia markkinoida verkkosivuasi niin, että asiakas löytää sen. Verkkosivujen kanssa voit hyödyntää ilmaista sissimarkkinointia ja syövyttää yrityksesi nimen asiakkaan mieliin.

7. Tarjoa asiakkaallesi parempi käyttökokemus

Verkkosivujen ulkoasusta ja rakenteesta voit luoda sellaisen, joka palvelee asiakastasi parhaalla mahdollisella tavalla. Voit kehittää brändiäsi ja korostaa yrityksesi viestintää verkkosivujesi visuaalisella ilmeellä. Verkkosivujesi avulla voi erottautua joukosta!

Sometilien rakenne on kaikilla samanlainen, joten et voi juurikaan helpottaa käyttäjäkokemusta rakenteellisilla muutoksilla. Mitä enemmän sisältöä sometilille tulee, sen vaikeampaa asiakkaidesi on sometililtä löytää mitään vanhempaa informaatiota.

8. Hyödy hakukoneoptimoinnista

Tv-, radio- ja lehtimainonta on kallista ja usein miten pienyrittäjän budjetin ulottumattomissa. Netissä taas jopa pienyrittäjän on mahdollista haastaa isot suuryritykset näkyvyydessä ja tämä toimii hakukoneoptimoinnin (SEO) kautta.

On totta, että Googlessakin paraatipaikoille pääsee maksullisella mainonnalla, mutta kolmen ensimmäisen hakutuloksen jälkeen tulee Google Maps-tulokset, mahdolliset Youtube-tulokset ja sen jälkeen orgaaniset sivustotulokset. Se on pelikenttä, jossa pienyrityskin voi voittaa suuryrityksen, jopa ihan ilmaiseksi.

Sivustosi sijaintia orgaanisissa hakutuloksissa voidaan kasvattaa ohjaamalla kävijöitä sivustollesi useita eri kanavia pitkin, tarjoamalla kävijöitä kiinnostavaa sisältöä, sekä verkkosivuston teknistä rakennetta ja nopeutta kehittämällä. Passiiviset käyntikorttisivustot harvemmin nousevat äärimmäisen korkealle, mutta aktiivisesti päivitettävillä ja uutta sisältöä tarjoavilla sivustoilla on iso mahdollisuus nousta nopeasti parhaille hakutulospaikoille.

Verkkosivustot löytyvät googlesta sometilejä helpommin (ellet hae suoraan yrityksen nimellä), joten mikäli käytät yritystoiminnassasi vain pelkästään somea, jätät hyödyntämättä liki täysin Googlen hakutuloksien kautta tulevat ostajat.

9. Mahdollisuus huippuhyvään ROI:hin (Return on Investment)

Verkkosivuilla sinun mahdollista saavuttaa huippu myyntiä pelkän verkkosivuston rakentamiseen kuluvan investoinnin ja webhotellimaksun (noin 10-20€/kk) hinnalla, mikäli osaat markkinoida oikein ja sivusto on helppokäyttöinen.

Case: Palvelualan yrittäjä tekee jopa 4000 euron kuukausilaskutusta pelkän webhotellimaksun hinnalla. Hänen palvelunsa hinta vaihteleen 40-1000 euron välillä. Yrityksellä ei ole aktiviisia sometilejä, eikä juurikaan seuraajia. Suurin osa asiakkaista ottaa yhteyttä verkkosivuston yhteydenottolomakkeen tai suosittelijoiden kautta.

10. Verkkosivun arvo ei välttämättä ole suoraa myyntiä

Verkkosivut eivät välttämättä tuota suoraan rahaa kassaan, mutta se voi säästää aikaa ja rahaa. Täten se pienentää kustannuksia ja parantaa liiketoiminnan tulosta (sekä maksaa investointissa takaisin).

Kun automatisoit verkkosivustosi kuljettamaan asiakasta ostopolun läpi, sekä tarjoat laajan informaation ostopäätöksen tueksi, parannat näin asiakastyytyväisyyttä ja kevennät asiakaspalvelun kustannuksia ja työtaakkaa. Vapautat aikaa varsinaiseen, tuottavaan työhön.

Verkkosivusto ei välttämättä tuo myyntiä juuri sillä hetkellä, mutta se tarjoaa kävijädataa ja mahdollisesti jopa yhteystietoja potentiaalisista asiakkaista, mikäli he jättävät yhteystietonsa. Nämä ovat rahan arvoisia tietoja systemaattiselle markkinoijalle.

Lopuksi…

Kiteytettynä voisi sanoa, että verkkosivusto tarjoaa yritykselle yhdellä investoinnilla arvoa, jota ei saa mistään muusta kanavasta. Verkkosivut on mahdollista…
– Hakukoneptimoida, jotta saa orgaanista eli ilmaista hakukonenäkyvyyttä
– Laittaa palvelemaan ongelmiinsa ratkaisua googlailevia potentiaalisia asiakkaita 24/7/365
– Automatisoida vapauttamaan aikaa ja rahaa tuottavaan työhön

Verkkosivusto ja sometilit eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Sosiaalinen media on hyvä renki ja markkinointiväylä, kunhan pääasiallinen informaatio ja kontaktointi löytyy verkkosivuilta. Liikenne tulisi ohjaantua sometililtä verkkosivustolle, ei toisinpäin, kuten monilla verkkosivustoilla nykyään on.

Ennen verkkosivustoon investoimista, mieti kuitenkin kriittisesti…

  • Mitä verkkosivut sinun liiketoiminnallesi merkitsevät?
  • Miltä yritystoimintasi näyttäisi asiakkaiden silmin ilman verkkosivuja?
  • Kuinka paljon voit menettää potentiaalisia asiakkaita ilman sivustoa?

Kun olet pohtinut tarpeeksi verkkosivuston tarpeellisuutta, voit lähteä etsimään itsellesi sopivaa palveluntarjoajaa.

Sinun yrityksesi asiakkaat ovat meidänkin asiakkaita. Suunnitellaan yhdessä juuri sinun yritystoimintaasi soveltuvat verkkosivut.