Mikäli olet hankkimassa ensimmäisiä verkkosivujasi, mutta sinulla ei ole minkään sortin käsitystä mistään teknisestä termistöstä tai kuinka homma etenee, olet tullut oikeaan paikkaan. Tässä artikkelissa unohdamme jargonin ja avaamme verkkosivujen maailmaa ruohonjuuritasolta.
Verkkosivuja voi verrata talon rakentamiseen
> Talo tarvitsee tontin, jolle sen voi pystyttää. Webhotelli on kuin tontti.
> Verkkosivustosi on kuin talo. Rakennat talostasi nätin ja huomiota herättävän. Sisustat sen mieleiseksi.
> Tarvitset myös domainin. Domainisi on kuin katuosoite, jonka annat vierailijoillesi, jotta he löytävät perille.
Jokainen verkkosivusto tarvitsee nämä kolme asiaa voidakseen olla olemassa. Joissain verkkosivualustoissa, kuten Wix ja Squarespace, webhotelli sisältyy palvelun kuukausimaksuun. Tämä on kätevää, mutta aiheuttaa sen, että olet naimisissa kyseisen ulkomaisen palveluntarjoajan kanssa ja tekninen tuki hoituu englanniksi. Et voi vaihtaa palveluntarjoajaa joutumatta rakentamaan kokonaan uutta verkkosivustoa. WordPressissä itse verkkosivut pysyvät aina samalla alustalla, mutta webhotelli, domain tai muu teknisen tuen palveluntarjoaja voi vaihtua.
Jargon-Suomi-sanakirja
Verkkosivualusta: Ohjelmisto, jonka päälle rakennat verkkosivuston. Näitä ovat mm. WordPress, Wix, Squarespace, jne. WordPress on näistä monipuolisin ja usein pitkällä aikavalillä edullisin vaihtoehto.
Webhotelli: Verkkosivut muodostuu kasasta tiedostoja, jotka pitää säilyttää ja ohjata jossain. Webhotelli on jaettu palvelin tila, jossa verkkosivustosi tiedot ja kaikki data ovat. Palvelimia on suorituskyvyltään erilaisia ja kapasiteetin tarve riippuu omasta verkkosivustostasi.
Domain eli verkko-osoite tai verkkotunnus on muotoa www.sinunyrityksesi.fi, joka yksilöi verkkosivustosi muista ja kertoo kävijälle, mihin hän on saapunut.
Rinnakkainen verkkotunnus: Se on sama verkkotunnus, mutta eri päätteellä (esim sinunyrityksesi.com) tai kokonaan erilainen osoite (esim. sy.fi ). Rinnakkaisen domainin voi ohjata URL -ohjauksen avulla osoittamaan pääsivullesi. Yksi esimerkki on Iltalehden sivut. Mikäli kirjoitat selaimen osoitekenttään il.fi, se vie suoraan pääsivuille iltalehti.fi.
SEO eli hakukoneoptimointi: Hakukoneoptimoinnilla pyritään saamaan verkkosivuston sivut näkymään mahdollisimman korkealla Googlen hakutuloksissa tietyillä hakusanoilla tai -lauseilla. Hakukoneoptimointiin liittyy teknisen optimoinnin (metatiedot, rakenne, nopeus, ulkoiset ja sisäiset linkit jne) lisäksi vahvasti myös sisällöntuotanto (laajat hakusanat, kävijämäärä, kävijän viipyminen sivuilla). Hakukoneoptimointi ei ole siis yhden kerran tehtävä työ, vaan sivuston pitkäaikaista kehittämistä ja markkinointia.
SSL-varmenne: SSL on suojausprotokolla, joka luo salatun yhteyden verkkopalvelimen ja selaimen välille. SSL suojaa Internet-yhteyden ja estää rikollisia lukemasta tai muokkaamasta kahden järjestelmän välillä siirrettäviä tietoja. Kun näet riippulukon osoiterivillä olevan URL-osoitteen vieressä, tämä tarkoittaa, että vierailemasi sivusto on suojattu SSL:n avulla. Yritysten sivustoilla on oltava SSL-varmenteet verkkotapahtumien turvaamista ja asiakastietojen suojaamista varten. SSL-varmenne vaikuttaa myös positiivisesti Googlen hakutuloksiin.
Listaa jatketaan myöhemmin eteenpäin…