Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) saattaa kuulostaa tekniseltä möröltä, mutta todellisuus on, ettei homma ole pienen piirin salatiedettä.
Tässä artikkelissa käymme läpi, millä tavoin yritys voi saada verkkosivut näkymään paremmin Googlessa.
1. Ymmärrä asiakastasi ja hänen tarpeitaan
Hakukoneoptimointi alkaa asiakkaasi ajatusten lukemisesta. Mitä sanoja asiakkaasi kirjoittavat Googleen, kun he etsivät tarjoamaasi palvelua?
Jos olet hieroja Tampereella, asiakas etsii todennäköisesti sanoilla kuten “hieronta Tampere”, “urheiluhieronta” tai “niskahieronta Tampere”.
Verkkosivuston rakentamisessa ja sisällöntuotannossa tulee huomioida myös asiakkaan ostopolun vaiheet. Missä vaiheessa ostopolkua hän on?
- Onko hän vasta havainnut tarpeen ja etsii siitä tietoa?
- Ehkä kenties yrittää ensin löytää Googlesta tee-se-itse-ohjeita (vaikka päätyykin myöhemmin ostamaan palvelun)?
- Vai onko hän jo tietoinen tarpeestaan ja on kukkaro avattuna painamaan ”osta”-nappia?
Näille kaikille ostovaiheille tulee olla omanlaisensa sisältöä. Monesti yritys verkkosivuja tilatessaan huomioi vain suoraan ostohousut jalassa olevan asiakkaan ja verkkosivujen sisältö luodaan vain tätä asiakasryhmää varten, sillä verkkosivut halutaan nopeasti ja edullisesti. Tässä ei kuitenkaan huomioida sitä, että 90% ostopäätöksestä on tehty jo ennen yhteydenottoa ja siihen ostopäätökseen vaikuttaa vahvasti myös se, millaisen muistijäljen verkkosivut jättävät asiakkaaseen jo siellä varhaisen tiedonhaun vaiheessa.
2. Käytä avainsanoja oikein
Kun olet löytänyt oikeat hakusanat, sijoita niitä luonnollisesti seuraaviin paikkoihin:
- Sivun otsikko (H1)
- Väliotsikot (H2, H3)
- Ensimmäiseen kappaleeseen
- Kuvien alt-tekstit
- Sivun URL-osoite
- Metakuvaus (meta description)
Vältä hakusanojen tunkemista väkisin joka kohtaan. Tekstin tulee olla sujuvasti luettavaa. Eli kirjoita ensisijaisesti ihmisille, ei roboteille.
Kaikki SEO-työkalut eivät osaa huomioida Suomen kielen taivutuksia. Työkalu saattaa sanoa, ettei hakusanaa löydy, vaikka se siellä taivutusmuodossa olisikin. Tämän vuoksi sokea uskominen työkalun analyysiin ja hakusanan muuttaminen robottimaiseksi perusmuodoksi ei ole kannattavaa, eikä sivustosi vierailija halua sellaista kapulakieltä lukea.
3. Tee sisällöstä hyödyllistä ja selkeää
Hakukoneet rakastavat laadukasta, selkeää ja hyödyllistä sisältöä. Kirjoita asiakkaalle, älä itsellesi. Vastaa yleisiin kysymyksiin, tarjoa ohjeita ja vinkkejä, ja pidä sisältö helposti luettavana.
Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa myös kävijämäärä, sekä kävijän vierailuaika sivustolla. Vierailuaikaa voidaan nostaa kiinnostavalla sisällöllä, jota on mukava lukea.
Lisää sivustollesi blogiartikkeleita, usein kysyttyjä kysymyksiä ja käytännön esimerkkejä.
4. Huolehdi teknisistä perusasioista
Verkkosivustollasi tulisi olla kunnossa nämä perusasiat:
- Sivuston nopeus – Tähän vaikuttaa mm. valittu webhotelli, sivuston rakenne ja esim kuvien koko.
- Mobiiliystävällisyys – Google suosii sivustoja, jotka ovat helppokäyttöisiä mobiililaitteilla, kuten tableteilla ja puhelimilla.
- SSL-sertifikaatti (https://) –
- Tietoturvallisuus – mikäli hakkeri voi kaikessa hiljaisuudessa murtautua sivustolle ja piilottaa sinne epämääräistä sisältöä, google saattaa laittaa verkko-osoitteesi eli domainisi mustalle listalle.
5. Linkitä sisäisesti ja ulkoisesti
Google arvostaa sitä, että muut verkkosivut linkittävät sinun sivullesi ja sinä linkität muiden – se viestii luotettavuudesta.
Ulkoisia linkkivaihtoehtoja:
- Yhteistyökumppanit – esim. tämän sivuston alabannerissa on Hostaanin ja Payrailin logot ja logokuvan sisään on rakennettu linkki palveluntarjoajan sivulle
- Tyytyväiset asiakkaat – nämä voi olla logoja, referenssejä tai asiakaspalautteita
- Mediajutut – jos sinusta on tehty uutisartikkeli, lisää verkkosivuillesi johtamaan linkki tähän artikkeliin
- Suosittelulinkit – esim. jos suosittelet blogissa jotain toisen yrityksen tuotetta tai palvelua, niin linkkaa sinne.
Muista myös vastavuoroisuus – olisi hyvä, että myös toinen sivusto linkkaisi sinun verkkosivuston omilla sivuillaan.
Sisäiset linkit:
- Omasta blogiartikkelista esimerkiksi omaan palveluun tai toiseen artikkeliin
- Omasta tuotteesta tai palvelusta rinnakkaiseen tuotteeseen/palveluun
- Omasta palvelusta tai tuotteesta ”Usein kysytyt kysymykset”-sivuille
Sisäiset linkit ohjaa vierailijaa jatkaaman selaamista ja tämä pidentää vierailuaikaa.
Muista johdonmukaisuus ja kärsivällisyys
SEO ei ole pikajuoksu vaan maraton. Pienillä, säännöllisillä teoilla pääsee pitkälle. Päivitä verkkosivujasi, lisää sisältöä ja seuraa, mikä toimii. Mutta jotta voit tehdä oikeaa hakukoneoptimointia, sinun täytyy kerätä sivustoltasi dataa, analysoida sitä oikein ja kehittää sivustoasi tämän datan perusteella. Muuten SEO-tekeminen on vain tuuripeliä.