Miten kotisivujen hinta määräytyy? – 6 keskeistä tekijää hinnan muodostumiselle

Kun ryhdyt selvittämään, mitä kotisivujen toteutus maksaa, huomaat nopeasti, että hinnat voivat vaihdella sadoista euroista useisiin tuhansiin. Mutta mistä kotisivujen hinta oikeasti muodostuu? Tässä artikkelissa pureudumme siihen, mitkä tekijät vaikuttavat verkkosivuprojektin kustannuksiin ja milloin on järkevää panostaa enemmän.

1. Sivuston laajuus ja sisältö

Yksi suurimmista hintaan vaikuttavista tekijöistä on sivuston koko:

  • Kuinka monta alasivua tarvitaan? – Alasivuja ovat mm. palvelu/tuotesivut, yhteystiedot, hinnasto, referenssit, blogi jne. Lisäksi alasivuja ovat myös harvemmin huomioidut sivut kuten tietosuojaseloste, tilausehdot jne.
  • Tuleeko sivustolle blogi, uutisosio tai verkkokauppa? – Nämä ovat ominaisuuksia, jotka nostavat työmäärää huomattavasti, varsinkin jos sivuston tekijä tekee ensimmäiset blotekstit ja vie jopa kymmeniä tuotteita avaimet käteen-palveluna verkkokauppaan
  • Tarvitaanko useita kieliversioita? – Kieliversio on kuin klooni verkkosivusta, joka on käännetty toiselle kielelle, esim. englantiin tai ruotsiin.

Mitä enemmän sisältöä ja toimintoja sivustolle rakennetaan, sitä enemmän aikaa (ja rahaa) projekti vaatii.

2. Ulkoasun suunnittelu ja toteutus

Kotisivut voidaan rakentaa täysin räätälöitynä alusta alkaen, tai käyttää valmista ulkoasuteemaa, jota muokataan yritykselle sopivaksi.

  • Valmisteemalla toteutetut sivut ovat usein kustannustehokkaita ja nopeampia tehdä.
  • Räätälöidyt sivut vaativat enemmän suunnittelua ja kehitystyötä, mutta lopputulos on ainutlaatuisempi ja täsmällisemmin brändin mukainen.

Työmäärää lisää yrityksen visuaalisen käsikirjan eli brändi-ilmeen puuttuminen. Tällöin verkkosivurakentajasta tulee samalla brändisuunnittelija, jonka pitää itse keksiä yritystoimintaan sopivat värit, fontit, kuva-ilmeet jne, elleivät ne jollain muotoa tule asiakkaalta yksityiskohtaisesti valmiina.

Joskus on tilanteita, jossa brändi-ilme ja verkkosivuston ulkoasu-layout on suunniteltu kokonaisuudessaan valmiiksi graafikolla, tällöin verkkosivun rakentajan kontolle jää vain ulkoasun rakentaminen valmiin suunnitelman pohjalta.

3. Tekninen toteutus ja toiminnallisuudet

Erikoistoiminnallisuudet, kuten:

  • ajanvarauskalenterit
  • verkkokauppaintegraatiot
  • hakutoiminnot
  • salasanasuojatut asiakassivut

…nostavat kehityskustannuksia. Mitä monimutkaisempi toiminnallisuus, sitä enemmän työtä se vaatii. Lisäkuluja voi tulla myös lisäosien lisenssimaksuista.

4. Hakukoneoptimointi ja nopeus

Perustoteutuksen lisäksi kannattaa huomioida, tehdäänkö sivuista:

  • hakukoneoptimoidut (SEO: tekninen ja sisällöllinen optimointi)
  • nopeat ja saavutettavat, eli helposti käytettävät myös mobiilissa ja eri selaimilla

Hyvin optimoitu sivusto näkyy paremmin Googlessa ja tarjoaa paremman käyttökokemuksen – mutta vaatii enemmän suunnittelu- ja testaustyötä. Näihin kuuluu mm. hakusana-analyysi, sekä SEO:n tekninen huomioiminen monissa pienissäkin yksityiskohdissa. Esimerkiksi kuvia harvoin voi vain ladata sivustolle, vaan ne pitää ensin pakata pienempään formaattiin, sekä nimetä hakukoneoptimoidusti. Tämä vie jokaisen kuvan kohdalla useita minuutteja työaikaa.

5. Sisällöntuotanto ja kuvat

Tuotatko tekstisisällöt ja kuvat itse vai tarvitsetko apua? Vaikka verkkosivuprojekteissa usein pyydetään asiakasta toimittamaan valmiit materiaalit (mm. tekstit ja kuvat) hyvin usein sivuston tekijän kontolle jää huomattava määrä tekstin ja kuvien editointia, sekä sisällöntuottamista, jotta sivustosta saisi oikeasti ammattimaisen näköisen.

Asiakkaat toimittavat usein pienen kuvapankin yrityksestään, joka sisältää usein yrittäjän/tiimin kuvan, pari referenssikuvaa, sekä yhden kuvituskuvan. Kuvia joudutaan usein täydentämään ilmaisista kuvapankeista ja sopivien kuvien etsimiseen menee yllättävän kauan aikaa.

Sisällön laatu vaikuttaa suoraan siihen, miten asiakkaat kokevat sivuston – ja tekevätkö he ostopäätöksiä. Jos kynä tai kamera ei pysy omissa hyppysissä, kannattaa miettiä copywriterin tai valokuvaajan palkkaamista.

6. Ylläpito ja jatkokehitys

Sivuston kustannukset ei pääty julkaisuhetkeen. Monesti sivuille tarvitaan myöhemmin:

  • teknistä ylläpitoa – kuten ohjelmiston, teemaan ja lisäosien päivityksiä.
  • varmuuskopiointia – automaattiset varmuuskopiot auttavat, mutta manuaalisiakin kannattaa olla.
  • tietoturvapäivityksiä – mm. salasanoja tulisi vaihtaa jopa 4 kertaa vuodessa.
  • uusia ominaisuuksia tai sisältöjä myöhemmin – se että sivuston rakentaa kerran, ei tarkoita sitä, ettei sitä kannattaisi jatkokehittää tulevaisuudessa lisää

Jatkuva ylläpito ja kehitys kannattaa sisällyttää kokonaisbudjettiin, jotta sivusto pysyy toimivana ja ajantasaisena.

Verkkosivuton tarjoaa todella hyvät ylläpitoratkaisut jokaisen yrityksen tarpeisiin. Ota yhteyttä ja kysy lisää >>

Kirjoittajana toimii Sari – Verkkosivuton perustaja ja sissimarkkinoija, jonka intohimona on pienyrittäjien menestyminen markkinoilla Daavid vs Goljat -meiningillä. Vapaa-ajalla Sari nauttii luontoaktiviteeteista ja käsitöistä.

Suunnitellaan yhdessä verkkosivut Sinun yrityksesi asiakkaille

Oletko jo liittynyt ilmaiseen verkkokouluun?

Opi, kuinka valjastat verkkosivustostasi 24/7 myyntitykin, joka tekee rahaa silloinkin kun sinä nukut.

Saat joka viikko yhden oppitunnin, jolla parannat mahdollisuuksiasi saada lisää asiakkaita ja myyntiä!

Oppitunnit ovat suunniteltu erityisesti pienyrittäjille.